Sudecki Włóczykij

Niedziela 28.06.2015

Husak (626 m n.p.m.)

sudety10 (283 kB)

To zapewne jedno z licznych miejsc do odgadnięcia – Husak. Z miejscowości Pacov wyruszamy zielonym szlakiem za tradycyjnie uciekającym Adamem. Szlak okazuje się doskonale oznaczony i bez problemu osiągamy wierzchołek.

Szczyt ma trzy formacje skalną - za którą na ogromnym buku widnieje tabliczka oznaczenia szczytu oraz powyżej skałek sudety11 (287 kB) słupek triangulacyjny i 5 metrów dalej zabytkowy kamienny słupek graniczny oznaczony nr 30/33. Na wszystkich tych miejscach robimy sobie foto. Schodząc zaglądamy do nieczynnego schroniska i kapliczki ze źródłem Holubi Studanka (520 m n.p.m.).

Czas przejścia 7,21 km – 257 m – 1:50 h.

Bouzov (425 m n.p.m.)

To tak jakby się przenieść w czasie – i jesteśmy w średniowieczu i zarazem u wielkiego mistrza zakonu krzyżackiego. Nie spodziewaliśmy się tak cudownego miejsca ukrytego pośród wzgórz. Ale najpierw odnaleźliśmy repera by później na tle zamku udokumentować swój pobyt.

sudety12 (437 kB)

Zamek w Bouzovie na Morawach to miejsce którego nie wolno ominąć. Kupiony w 1696 r. przez wielkiego mistrza zakonu krzyżackiego Franza Ludwiga zu Neuburga, pozostał w rękach zakonu aż do 1939 r. Skonfiskowany przez narodowych socjalistów po II wojnie światowej zamek – zgodnie z postanowieniami dekretu Edvarda Beneša – nie wrócił już do dawnych właścicieli. Jak zwykle czasu brakło na zwiedzenie jego pomieszczeń ale zawsze można wrócić i uzupełnić braki.

Czas przejścia 1,5 km – 0:45 h.

Bradlo (600 m n.p.m.)

sudety13 (192 kB)

W miejscowości Kamenna przeczekujemy opady deszczu w samochodach, ale dosłownie po kilku minutach wyruszamy zielonym szlakiem w stronę szczytu i po raz kolejny idziemy w ciemno - jakie atrakcje nas czekają?. Docieramy do wiaty i krzyżówki szlaków, mijamy ogromnego czarnego czarta i za trójkątami dochodzimy do formacji skalnej z kwarcytu, która osiąga około 20 metrów wysokości.

sudety14 (269 kB)

Na platformę widokową wspinamy się po kamiennych schodkach i łańcuchach. Oj cudowne to miejsce –platforma widokowa wyłożona i wypoziomowana niebieską kratownicą, jest maszt i tabliczka wyznaczająca szczyt.

Czas przejścia 4,75 km – 200 m – 1:30 h

Kamenný vrch (952 m n.p.m.)

W dojeździe mijamy ciągnące się kilometrami przydrożne ociężałe od owoców czereśnie lecz kierowca jest nieczuły na nasze sugestie i tnie po szutrze. Mamy pecha urywamy tłumik w drugim wozie i musimy temu coś zaradzić. Dzisiejsza wycieczka to przełożona z soboty, bo wówczas zdecydowaliśmy, że zwiedzamy Šumperk.

sudety15 (648 kB)

Parkujemy na przełęczy Tratovka (619 m n.p.m.) skąd bacznie obserwuje nas stado krów i idziemy asfaltem aż do szlabanu, by później czerwonym szlakiem udać się na szczyt. To duża formacja bloków skalnych z filitu. Wejście z boku poprzez wysoki próg na szczyt oznaczony tabliczką i płynie melodia Dziadek- Polka (lato z radiem) winner !!!)

Czas przejścia 8,33 km – 344 m – 2 h.

Śpieszymy się na parking by usunąć usterkę (podwiązać drutem - uszczelnić) i zdążyć na kolację serwowaną przez hotelową kuchnię (grillowana makrela lub żeberka).

Lázek (714 m n.p.m.)

Na dziś zaplanowano 5 szczytów czyli dość sporo jak na jeden dzień. Pierwszy to Lazek (714 m n.p.m.) - robimy ukłon wszystkim tym, którym brakuje i Jasiowi, który zakończył Lazkiem zdobywanie Korony Sudetów. Dużo sobie obiecywaliśmy, m. in. chłodna Holba u trapera a to co zastaliśmy zmroziło nas – pobojowisko, które zastaliśmy (wywleczony sprzęt AGD, porozbijane szafki, walające się szklanki i akcesoria piwowarskie czyli totalny "burdel"). Wejście na wieżę było dostępne, stan budynku i okien nie budził zastrzeżeń ale było nam bardzo smutno z powodu stanu obiektu jaki zastaliśmy.

sudety16 (581 kB)

Po wnikliwym rozejrzeniu się stwierdzamy, że prąd odcięto 15 maja (wywieszona kartka dozoru energetycznego). Zastanowiło nas dlaczego nie zabezpieczono obiektu przez gminę i jakie były powody takiego stanu rzeczy a kiedyś było tu naprawdę całkiem przyjemnie.