"Spotkania..."
Port Lotniczy im. Jana Pawła II
w Krakowie
29 maja 2008 r.
Kolejna, czwarta impreza dla dzieci i osób niepełnosprawnych z cyklu "Spotkania...", odbyła się 29 maja 2008 roku w Balicach.
Uczestniczyły w niej dzieci ze Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego nr 2 im. Janusza Korczaka oraz Zespołu Szkół Specjalnych nr 6 w Krakowie. W spotkaniu brały udział 22 osoby. Na lotnisko jechaliśmy specjalnym pociągiem Kraków Główny - Balice.
Zwiedzaliśmy Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II w Krakowie. Po lotnisku oprowadzał nas pracownik Portu Lotniczego Pani Justyna Zajączkowska.
Międzynarodowy Port Lotniczy położony jest 11 km na zachód od centrum Krakowa i zlokalizowany jest obok wojskowej bazy lotniczej w Balicach, z którą współużytkuje betonową drogę startową. Obecnie jest to drugi najruchliwszy port lotniczy, po warszawskim Okęciu.
Oto pokrótce jego historia:
- Początki cywilnej działalności lotniska Kraków - Balice sięgają 1964 roku. 28 lutego 1964 roku decyzją MON, władze wojskowe udostępniają na potrzeby przyszłej cywilnej części około 10 ha terenu oraz prawo do korzystania z urządzeń lotniska w Balicach.
- 10 grudnia 1968 roku zostaje oddany do użytku estetyczny i bardzo nowoczesny na owe czasy budynek dworca pasażerskiego.
- W 1968 roku lotnisko zostaje wyposażone w precyzyjny radar PAR-T3
- W 1971 roku wybudowana zostaje strażnica przeciwpożarowa z parkingiem dla samochodów pożarniczych i siecią dróg dojazdowych.
- W 1972 roku zostaje wykonane oświetlenie drogi startowej i podejścia do lądowania o 643 źródłach światła.
- W 1984 roku cywilny teren lotniska zostaje powiększony o 6 ha udostępnionych przez władze wojskowe. Zainstalowany zostaje również system ILS - system naprowadzania samolotów do lądowania w warunkach ograniczonej widoczności
- W 1988 roku w związku ze zwiększającym się ruchem lotniczym władze miasta Krakowa oraz Przedsiębiorstwo "Porty lotnicze", zawierają umowę na budowę nowego terminala pasażerskiego przeznaczonego do obsługi ruchu krajowego i zagranicznego.
- W styczniu 1993 roku zostaje zakończony I etap budowy i oddany do użytku nowoczesny terminal pasażerski w pełni przystosowany do obsługi ruchu międzynarodowego.
- We wrześniu 1993 roku rozpoczyna się realizacja II etapu inwestycji tj. rozbudowa terminalu pasażerskiego do przepustowności 450 tysięcy pasażerów rocznie.
- W kwietniu 1995 roku rozpoczyna się generalny remont drogi startowej wraz z jej wydłużeniem o 150 metrów, który zostaje zakończony w listopadzie 1995 roku.
- 30 listopada 1995 roku następuje oddanie do użytku całości terminala pasażerskiego wraz z jego uroczystym poświęceniem i nadaniem Portowi Lotniczemu Kraków - Balice imienia Jana Pawła II.
- W 1997 roku ląduje na krakowskim lotnisku pierwszy Boeing 767 inaugurując tym samym regularne, bezpośrednie loty transatlantyckie do Krakowa.
- W 1998 roku uruchomiono kolejne bezpośrednie połączenia Toronto, Nowy Jork, Chicago
- 16 i 19 sierpnia 2002 odbyły się uroczystości powitania i pożegnania Papieża Jana Pawła II odbywającego pielgrzymkę do Ojczyzny
- W 2004 roku pierwsi tzw. tani przewoźnicy rozpoczęli regularne loty.
- 26 mają 2006 roku otwarcie regularnego połączenia kolejowego pomiędzy dworcem Kraków Główny a Portem Lotniczym Kraków - Balice.
- 1 marca 2007 roku otwarcie nowego terminala dedykowanego ruchowi krajowemu.
- 15 mają 2007 roku do użytku oddana została strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo - Gaśniczej jako najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce
- 4 września 2007 roku Zarząd ogłosił wprowadzenie nowego logotypu oraz nazwy portu. Nowym symbolem Kraków Airport im. Jana Pawła II stał się dmuchawiec, jako odzwierciedlenie idei lotu, powiewu świeżości i czegoś nowego
- 3 grudnia 2007 roku na krakowskim lotnisku obsłużono 3 milionowego pasażera w tymże roku kalendarzowym
- 30 marca 2008 roku w Kraków Airport rozpoczęto obsługę pasażerów zgodnie z wymogami Traktatu z Schengen, a norweski przewoźnik Sas uruchomił połączenia z Krakowa do Oslo.
Po wysłuchaniu krótkiej historii lotniska Pani Justyna przeprowadziła nas przez wszystkie kolejne etapy jakie przechodzi każdy pasażer przed lotem, i tak po kolei:
- odprawialiśmy i nadawaliśmy bagaż, który taśmociągiem transportowany był dalej do poszczególnych samolotów.
- przeszliśmy osobistą odprawę tzn. przechodziliśmy przez bramki sygnalizujące posiadanie metalowych przedmiotów. Dużo radosci sprawiły dzieciom dźwięki sygnalizatora reagujące na zegarki, paski z metalową sprzączką i inne metalowe przedmioty. Bramki obsługiwali pracownicy ochrony lotniska.
Następnym etapem naszej wędrówki po Porcie Lotniczym był taras widokowy. I znowu bramki sprawdzające zawartość naszych kieszeni, torebek i plecaków. Na tarasie witaliśmy i żegnaliśmy mnóstwo pasażerów.
Ruch na krakowskim lotnisku był duży. Dzieci z zachwytem oglądały ogromne maszyny lądujące i startujące w odstępie dosłownie paru minut. Podziwialiśmy lekkość z jaką tak duże samoloty odrywały się od ziemi.
Pani Justyna opowiadała dzieciom skąd przylatuje i dokąd odlatują oglądane samoloty.
Po wyjściu z tarasu widokowego pożegnaliśmy się z naszą sympatyczną przewodniczką i pełni wrażeń usiedliśmy w kawiarni aby posmakować pysznych batoników i napić cię wody.
Ponieważ do odjazdu pociągu było jeszcze trochę czasu, z lotniska na peron przeszliśmy pieszo
Po przyjeździe na Dworzec Główny w Krakowie, pożegnaliśmy się z dziećmi i już planowaliśmy gdzie pojedziemy na kolejne "Spotkania..."
Zarząd Integracyjnego koła PTTK Matragona składa serdeczne podziękowania za pomoc przy organizacji "Spotkania..."
PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych w Krakowie.
MPL Services Sp. z o.o w Balicach
Kraków Airport im Jana Pawła II
Do zobaczenia we wrześniu!
Helena Grzywacz