Tatry Słowackie Zimą

w dniu 25 lutego 2017 roku

Kierownik wycieczki: Jacek Wiechecki
ziarska-chata01 (106 kB)

Wyruszyliśmy wczesnym sobotnim rankiem z Krakowa - cel Tatry Słowackie. Kraków żegnał nas smogiem (wprawdzie trochę przewianym) ale … Poranek zapowiadał się leniwie, trasa dosyć długa nasz busik i cała nasza kompanija w doborowym towarzystwie przy akordach „pierwszej gitary” mknęła ku granicy Słowackiej.

ziarska-chata02 (78 kB)

Po przekroczeniu granicy mijaliśmy zamek Orawski Hrad gdzie kręcono Janosika. Gdy zajechaliśmy na miejsce Žarska dolina przywitało nas przedpołudniowe słońce. Wyruszyliśmy niebieskim szlakiem w kierunku schroniska Žiarska Chata położona na wysokości 1280 m w Dolinie Žarskiej - Tatry zachodnie.

ziarska-chata03 (69 kB)

Rozpoczynając szlak mijaliśmy urokliwe kładki na strumieniu z czapami śniegu. Idąc trawersem po prawej stronie potok i nartostrada. Lasy iglaste częściowo zniszczone przez lawiny, a częściowo przez kornika drukarza. Na zboczu widoczne wiatrołapy i wiatrochwyty.

ziarska-chata04 (60 kB)

Schronisko Žiarska Chata 5,2 km przewyższenie ponad 400 m. Oprócz pięknych widoków, błękitnego nieba szumu strumyka zauważyliśmy również lawinisko, coś niesamowitego jaką bronią dysponuje przyroda. Gdy osiągnęliśmy cel ukoronowaniem było biesiadowanie w schronisku przy dźwiękach gitary i naszego Tadzia, który jako jedyny pamięta więcej niż tylko refreny.

Szacunek pierwsza gitaro.

ziarska-chata05 (71 kB)

I oczywiście nasza Danusia, która uzyskała Małą Złotą Odznakę GOT PTTK usmiech (1 kB) (Gratulacje!!)

ziarska-chata06 (74 kB)

Niestety czas szybko mija i musieliśmy opuścić schronisko. Trasa powrotu to już nartostrada, gdzie mijali nas narciarze i saneczki z dzieciakami :P Super w końcu nie samochody ! Zejściu towarzyszył szum potoku i urokliwe, bajkowe ujęcia wody.

ziarska-chata07 (117 kB)

Na uwagę zasługuje również Sztolnia Św. Barbary, przy wejściu „zimowe” formy naciekowe stalagmity, w potoczku przy wejściu „kwitnące kamienie” fantazja zarządzającego jaskinią? usmiech (1 kB) ?

ziarska-chata08 (59 kB)

Pod osłoną nocy w cudownych nastrojach, świeżym powietrzem w płucach wróciliśmy do Krakowa. Dziękujemy za wspaniale spędzony czas ! usmiech (1 kB)

Agnieszka usmiech (1 kB)

Trasa górska:

Žiarska dolina, zastavka – Žiarska dolina, zastavka

3:20 h 10.4 km 448 m w górę 448 m w dół

Žiarska dolina, zastavka 0:10 h niebieski - Žiarska dolina, ústie 0:15 h niebieski - Žiarska dolina 1:10 h niebieski - Žiarska dolina 0:10 h niebieski - Žiarska chata 0:10 h (0.9 km) niebieski - Žiarska dolina 1:00 h niebieski -Žiarska dolina 0:15 h niebieski - Žiarska dolina, ústie 0:10 h niebieski - Žiarska dolina, zastavka