panorama (72 kB)

Prowadząca: Agata Karwowska i Ślazik Jan
Linia zamek (59 kB)

Program wycieczki:

Dzień I - 6.10.2017 (PIĄTEK)

Dzień II - 7.10.2017 (SOBOTA)

Dzień III - 8.10.2017 (NIEDZIELA)

Atrakcje Pogórza Przemyskiego.

Podczas trzydniowego wyjazdu na Pogórze Przemyskie mieliśmy możliwość przypomnienia sobie wydarzeń historycznych związanych z tym regionem, jak również okazję do poznania atrakcyjnych turystycznie miejsc.

Nasz pobyt rozpoczęliśmy od zwiedzania przepięknego miasta Przemyśla. Miasta które obfituje w setki pięknych zabytków i ma ciekawą historię. Nasze zaledwie kilkugodzinne zwiedzanie tylko zahaczyło o namiastkę historii, o kilka obiektów które trzeba było koniecznie zobaczyć i poznać.
Odwiedziliśmy jeden z fortów Twierdzy Przemyśl- Fort Borek.

Spojrzeliśmy ze wzgórza Zniesienie na Przemyśl, położonego w dolinie rzeki San na obu jego brzegach. Zwiedziliśmy zabytki wokół przemyskiego rynku, zabytkowe kościoły.
W godzinach popołudniowych spacerowaliśmy po alejkach arboretum w Bolestraszycach wśród roślinności przybierającej już jesienne kolory. Smakowaliśmy owoców derenia jadalnego ze stuletniego krzewu. Odwiedziliśmy XIX- wieczny dworek znajdujący się na terenie parku, a należący kiedyś do malarza romantyzmu Piotra Michałowskiego. Arboretum zostało założone w dobrach Michałowskich. Spacer był bardzo przyjemny, ponieważ korzystaliśmy z przebijających się przez chmury promieni słońca.

Kolejny dzień również podzieliliśmy na część zwiedzania i na przejście trasy pieszej.
Zwiedzaliśmy zamek w Krasiczynie, potem spacerowaliśmy alejkami parkowymi, aleją cisów, odnajdowaliśmy pomniki przyrody i drzewa rodowe ostatnich właścicieli zamku, rodziny Sapiehów.
Potem kawa i ciastko w kawiarni zamkowej i można było wyruszyć na trasę pieszą szlakiem czerwonym na jedno z wyższych wzniesień Pogórza Przemyskiego- Kopystankę. Bezleśne wzniesienie obdarzyło nas przepiękną i daleką panoramą. Za to zejście do Posady Rybotyckiej zmeczyło nas błotnistym szlakiem. Obejrzeliśmy wyniosłą, murowaną cerkiew św. Onufrego tylko z zewnątrz.

W kolejnym dniu wstąpiliśmy (znowu na kawę) do potężnego kompleksu hotelowo-konferencyjnego w Arłamowie. Obiekty wybudowane z wielkim rozmachem architektonicznym i elegancją oraz z wieloma atrakcjami rekreacyjnymi. Nie ubolewaliśmy, że nie nocowaliśmy tutaj, gdyż nasze zakwaterowanie było równie wyśmienite w Krasiczynie w "Impresii Krasiczyn", w ośrodku znajdującym się nieopodal zamku.
Z Arłamowa wyruszyliśmy na trasę spacerową do Sanktuarium w Kalwarii Pacławskiej.
W trakcie drogi okazało się, że była to także trasa grzybowa, gdyż kto chciał mógł nazbierać rydzów ile tylko udźwignie. Na początku drogi zdobyliśmy bez wysiłku pierwszy szczyt o symbolicznej nazwie Wierch 580 m n.p.m. Dalej podążaliśmy leśnymi drogami wśród wybarwiających się jesiennie liści.
Mijaliśmy cmentarz i cerkwisko po nieistniejącej wsi Paportno, aż doszliśmy do zabudowań klasztornych w Kalwarii Pacławskiej.

Jeden z ojców Franciszkanów, opiekunów tego miejsca opowiedział nam historię powstania kalwarii, historię obrazu Matki Bożej oraz przedstawił wystrój i dekoracje kościoła.
Po dobrym obiedzie i spacerze do kaplic kalwaryjskich wyruszyliśmy pełni wrażeń w drogę powrotną do Krakowa.
Wieczory ze śpiewaniem piosenek turystycznych i biesiadnych przy akompaniamencie gitary i rytmie wybijanym przez grzechotki marakasy pozostaną na długo w pamięci jako wspaniały czas spotkań, wspólnych rozmów. To było cudowne!
W trakcie jednego z wieczorów była okazja do wyróżnienia i pogratulowania czwórce członków KTG "Wierch" za zdobycie złotej odznaki "Tatrzańskie dwutysięczniki".

"Kto raz przyjaźni poznał moc, nie będzie trwonić słów
przy innym ogniu w inną noc, do zobaczenia znów."

autor Robert Burnus: tłum. Jerzy Litwiniuk

Dziękuję.
Agata Karwowska

Brylińce - Posada Rybotycka, Arłamów - Kalwaria Pacławska 07.10.2017 - 08.10.2017