mincol01 (27 kB)

Mincol i Kubinska Hola

w poszukiwaniu krokusów na Magurę Orawską (Słowacja)

w dniu 21 kwietnia 2018 r.

Kierownik wycieczki: Jan Ślazik
Linia mincol02 (122 kB)

Trasa wycieczki:

Będąc młodą lekarką kontynuuję szeroki wachlarz nowych przeżyć zawodowych na rubieży.

Razu pewnego wybrałam się przeto na wspaniałą wyprawę w poszukiwaniu krokusów usadowiwszy się wpierw w białym autokarze prowadzonym wprawną ręką pana kierowcy Alberta. Jak poinformował przodownik Jan Ślazik prącik krokusa hamuje depresyję, wstrzymuje popęd do alkoholu kierując go na popęd do pełci przeciwnej. Trwałam w wielkim oczekiwaniu albowiem krokus to rodzaj roślin z rodziny kosaćcowatych i występuje aż w 30 jego odmianach. Naukowa cząstka mej złożonej osobowości wypatrywała odkrycia cudownych własności kwiatów pod Mincołem.

Okazując się wielkim poświeceniem dla zbadania tych zajawisk przyrodniczych z 53 koleżankami i kolegami wyruszyliśmy ochoczo w kierunku Chaty na Kubinskej holi pozostawiając dzielnego Alberta na straży naszego sirodka transportu. Oczom naszym zdumionym ukazały się kwiatki lekko fijoletowe, jakby wyblakłe prażącym dziś słońcem. Prąciki ich zaś były mocno szafranowe sugerujące wyjątkowe właściwości medyczne. Celem przeprowadzenia badania naukowego rozciągliśmy się łące skupiając wzrok w pięknej panoramie i oczekiwując na pierwsze subtelne wrażenia z kontaktu z przyrodą. Popęd nie nastąpił, ale zrobiło się jakby gorąco i w poszukiwaniu kojącego orzeźwienia dla naszych strudzonych umysłów dotarliśmy do schroniska na Kubiskiej holi.

Miotani całym wachlarzem rozterek naukowych ale już nieco lepiej nawodnieni dotarliśmy na Mincoł na wysokość 1395 m. Większość moich zacnych kolegów wybrała na wyprawę but z grubą podeszwą, ale mię myśl naszła, żeby budując mój dalszy rozwój naukowo-badawczy założyć but delikatny typu sandał szmaciany, by jeszcze lepiej odczuć bliskość roślin kosaćcowatych. Na szczęście instynkt młodej lekarki jeszcze raz się samopotwierdził. Wraz z moim szanownym kolegą utwierdziliśmy się w działaniu rozluźniającym i antystresowym beztrosko ignorując wskazania niebieskiego szlaku, by zamiast do sirodka transportu skierować się ponownie do Chaty na Kubinskiej holi.

Do przytomności doprowadził nas telefon przodownika Janka, któren skierował nas z powrotem na szczyt już raz zdobyty. Była to drobnostka wobec sprostania posłannictwu na rubieży. Z wielką ochotą i zapałem dopadliśmy kolegów badaczy, którzy w pobliży wyciągu orczykowego nadal zgłębiali pasje naukowe.

Z radością i samozaparciem ruszyliśmy w dół, aż dopóki nie natkliśmy się na autokar opodal Vasilowskiej holi wypełniony badaczami barwy jakoby bardziej czerwono-brązowej niż przed wyprawą. O godzinie 15.50 czasu grewich, a 16.50 naszego, ruszyliśmy w drogę powrotną do Krakowa.

Wnioski po ekspedycji nasuwają się następujące: blado-fijolotowy krokus pod Mincołem rozluźnia, pomniejsza napięcie nerwów, w kontakcie ze szmacianym sandałem może manewrować na nie właściwą drogę, koloryzuje skórę na brązowo i zwiększa pragnienie. Co do popędu do pełci potrzebne są kolejne badania.

Z samozaparciem wielkim napisałam ten remanent naukowy albowiem nie boję się trudu rąk własnych dla dobra nas wszystkich. Ciarka mnie jednak przeszła i nie będę ukrywać w bawełnę, że chyba nie o taki meldunek przodownik Janek mię prosił.

Justyna Laskowska, dzięki cytatom ze wspaniałej audycji Ewy Szumańskiej

Linia mincol03 (157 kB)

Raczkowa Dolina - Baraniec - Raczkowa Dolina - 21.04.2018

21.04.2018 Przełęcz Przysłop (808 m) - Chata Kubinska Hola - Mincol (1394 m) - Vasilkowa Hola - Zabava (900 m)