Park Krajobrazowy Brzanki

Kierownik wycieczki: Pustułka Janusz
Ilość uczestników: 38
Liwocz - Sanktuarium z wieża widokową

Rozpoczęcie sezonu turystycznego 2010 roku to kontynuacja przejścia drugiej części Parku Krajobrazowego Brzanki tj. Pasma Liwocza.
Wyruszyliśmy z parkingu pod Światowidem o 7 - mej rano przy niezbyt zachęcającej pogodzie. Im dalej od Krakowa na wschód pogoda się poprawia. Mijamy Tarnów, Pilzno, Jodłową i docieramy do Wisowej już w przebłyskach słońca. Trasę turystyczną rozpoczynamy około 10 - tej idąc z Wisowej szlakiem żółtym przez Rysowany Kamień, Mały Liwocz w kierunku Liwocza. Po drodze widać już wiosnę , miejscami łany zawilców(Anemone coronaria), żywców gruczołowatych(Denatria glandulosa) a wszelakie ptactwo przez swoje śpiewy godowe umila nam wędrowanie. W pobliżu Małego Liwocza zima daje jednak znać o sobie serwując nam przez około kwadrans opady deszczu z gradem i śniegiem.

W międzyczasie otrzymujemy informacje SMS-owe o katastrofie lotniczej w Smoleńsku, w pierwszym momencie nie dajemy wiary tym informacjom jednak przychodzą potwierdzenia, że Pan Prezydent Kaczyński wraz z małżonką i całą delegacją nie żyją. Jesteśmy przygnębieni, zaszokowani i każdy na swój sposób w smutku tę tragedie przeżywa.

Docieramy na szczyt Liwocza, gdzie zaplanowaliśmy dłuższy postój. Pieczemy na grillu kiełbaski, podziwiamy rozległość panoramy z tarasu widokowego, wykonujemy zdjęcia pamiątkowe. Prezes naszego Oddziału Hutniczego PTTK kol. Eugeniusz Halo wręczył nowemu członkowi koleżance Ninie legitymację PTTK. Dalsza wędrówka przebiega wzdłuż drogi krzyżowej do krzyża milenijnego- najwyższego w Polsce a następnie do Ujazdu do autobusu. Autokarem docieramy do Biecza, godzinę czasu poświęcamy na zwiedzanie zabytków "Małego Krakowa" po czym udajemy się do Binarowej. Tam już na nas czekał wcześniej umówiony ksiądz proboszcz Franczak, który w bardzo ciekawy sposób przedstawił historię kościoła i pokazał jego osobliwości. Kościół pw. Św. Michała Archanioła wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO jest prześliczną perełką architektury drewnianej. Na zakończenie zwiedzania kościoła odmówiliśmy wspólnie modlitwę w intencji ofiar tragedii w Smoleńsku.

Powrót do Krakowa z krótkim postojem w Jurkowie odbył się bez zakłóceń. Tradycyjnie najmłodsi uczestnicy Ilona i Paweł zostali wyróżnieni otrzymując mapy Pogórza Ciężkowickiego a pozostali dostali po cukiereczku. Parę minut po dwudziestej dotarliśmy na parking pod Światowidem i tym samym zakończyliśmy pierwszą wycieczkę w nowym sezonie turystycznym Koła PTTK Stalowni.