GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE

III etap Głównego Szlaku Świętokrzyskiego

Kierownik wycieczki: Janusz PUSTUŁKA

Trasa Turystyczna:

Tumlin Węgle (szlak czerwony) - Sosnowica (416) – Krzemionka (385) – Sosnowiec(Mała Krzemionka) (367) – Koszarka – Domaniówka (418) - Masłów Pierwszy – Klonówka (473) – Wielki (Diabelski) Kamień – Dąbrówka(441) - Przełom Lubrzanki – Ciekoty Żeromszczyzna).

Góry Świętokrzyskie w jesiennej barwie

23.10.2013. – sobota wyjeżdżamy z parkingu pod kinem Światowid o godz.7.00 do Tumlina Węgle. W trakcie dojazdu uczestnicy zostają poinformowani o zasadach BHP i programie wycieczki. III odcinek Głównego Szlaku Świętokrzyskiego rozpoczynamy z parkingu przy kościele w Tumlinie. Trasa wiedzie lasem, pokrytym dywanem z liści na Sosnowicę(416) najwyższy szczyt Wzgórz Tumlińskich. Przed szczytem na miejscu biwakowym robimy postój, który wykorzystujemy na ognisko z pieczeniem kiełbasek.

Przerwa na śniadanie

Posileni, maszerujemy dalej, osiągamy szczyt, mijamy po drodze pomnik partyzantów AK i docieramy do kamieniołomu Sosnowica. Tam podziwiamy piękny piaskowiec tumliński, robimy pamiątkowe zdjęcia i dalej w drogę.

W kamieniołomie Sosnowica

Dalej szlak prowadzi wzdłuż drogi, by po 2 kilometrach wejść w las, którym dochodzimy do szczytu Małej Krzemionki(367), po drodze przechodząc wiaduktem dla zwierzyny nad drogą S7. Po pewnym czasie szlak znów dochodzi do kolejnej drogi, którą przekraczamy i docieramy do miejscowości Koszarka, gdzie przy sklepie spożywczym robimy krótką przerwę. Opuszczamy Koszarkę i wreszcie kończy się wędrówka drogą a szlak wprowadza nas do lasu. Osiągamy ostatni szczyt Wzgórz Tumlińskich Domaniówkę(418), z której schodząc do Masłowa Pierwszego podziwiamy piękną panoramę z widokiem na miasto i Pasmo Masłowskie.

Widok z Domaniówki na Pasmo Masłowskie
Widok z Domaniówki na Pasmo Masłowskie

Schodzimy do Masłowa Pierwszego, zwiedzamy kościół a następnie po pokonaniu sporego odcinka drogi asfaltowej, wchodzimy w Pasmo Masłowskie. Zdobywamy Klonówkę (473), najwyższy szczyt tego Pasma, podziwiamy panoramę z mini wieży widokowej oraz popisy lotniarzy startujących właśnie z Klonówki.

Start lotni z Klonówki
Start lotni z Klonówki

Kontynuujemy naszą wędrówkę i dochodzimy do Wielkiego (Diabelskiego) Kamienia, robimy pamiątkowe zdjęcia, po czym idąc dalej przez szczyt Dąbrówkę(441) schodzimy do Przełomu Lubrzanki. Stąd niebieskim szlakiem kierujemy się do Ciekot, by zapoznać się z „Żeromszczyzną”. Oglądamy nowy Dworek i Szklany Dom niestety tylko z zewnątrz – są zamknięte. Z Ciekot około 18- tej wyruszamy w drogę powrotną do Krakowa.